České tvarohové nanuky plní mrazicí boxy již téměř 60 let

Zmrzliny a nanuky. V zimě si většina z nás na ně ani nevzpomene a prodavačům mražených výrobků klesají tržby. Tento ryze sezonní produkt je znám již více než sto let a pro mnohé z nás jsou některé druhy mražených dobrot nostalgickým ohlédnutím za socialistickou minulostí.
kornout se zmrzlinou
K jedné z nich lze zařadit i nanuk, jehož působivý název nepřehlédnete v mrazicích boxech obchodů ani dnes. Míša. V současné době jej produkuje výrobce Unilever, který však odkoupil pouze jeho obchodní značku, ovšem původní receptura zůstala zachována. Poprvé světlo světa spatřil první Míša na počátku 60. let v pražské čtvrti Vysočany, tehdy však šlo o směs smetany, tvarohu a cukru ve tvaru malého kvádříku, zabaleného do voskovaného papíru. A jeho cena? Neuvěřitelná jedna Koruna československá. Zaměstnanci jich byli schopni v průběhu pracovního dne vytvořit pouhých tisíc kusů.
ovocné nanuky

Hranol ve voskovaném papíře mění tvar na obalené dřívko s polevou

Inovací prošel výrobek o dva roky později, do směsi se začaly přidávat stabilizátory a emulgační aditiva, hranatý tvar byl doplněn dřívkem, ostré hrany byly oválnější a poleva z mléčné čokolády dala teprve tomuto pamlsku typickou nezaměnitelnou chuť. Postupem času se výrobní linka rozšiřovala a dnes jsou v provozovně v Třebíči schopni dodávat na trh denně téměř 200 tisíc kusů.
zmrzlý nanuk
Míša je ryze český výrobek, který tvoří 53 % tvarohu. Lze jej zakoupit pouze v České republice a na Slovensku. K původnímu nanuku přibyl i jahodový, vanilkový a makový s povidly, všechny pochopitelně s polevou. Výrobce chtěl dokonce prosadit i „ošizenější“ verzi ve vaničce, obsah tvarohu musel být snížen z důvodu nepřiměřené tuhosti, ovšem příliš se neujal. Češi tak potvrdili skutečný zájem o hodnotu původní receptury, na jejíž změny reagují velice citlivě. Není zkrátka nanuk jako nanuk, a to platí zvlášť pro tento vydařený koncept, který se na špičce obliby mezi mraženými pochutinami drží již více než půl století.